Versenyszabályzat
(utolsó módosítás: 2011.09.14.) ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK Minden versenyzőnek a GPL 1.2-es verziót kell használnia. Csak olyan patch-ek (programjavítások) használata engedélyezett, amelyek nincsenek hatással az autók teljesítményére és a menettulajdonságaira. Mindenki számára kötelező a 60fps_v2 és a bw-patch. Bajnoki futamon csak azok a versenyzők vehetnek részt, akik legkésőbb a verseny napján 20:45-ig igazoltan megfutották az érvényben lévő HGPLM-pályacsúcs 110%-át. A futamokat csak jelszó beírásával lehet elérni. A versenyjelszó csak szervertagoknak, és csak a versenyigazgatóság engedélyével adható ki. A versenytáv az eredeti táv három tizede (Int-Long). Azok a pilóták értékelhetők, akik teljesítik a versenytáv 90%-át. A helyezésekért járó pontokat az alábbi táblázat mutatja. 1. hely 15 pont 2. hely 12 pont 3. hely 10 pont 4. hely 9 pont 5. hely 8 pont 6. hely 7 pont 7. hely 6 pont 8. hely 5 pont 9. hely 4 pont 10. hely 3 pont 11. hely 2 pont 12. hely 1 pont A bajnokság 16 futamos, a végelszámolásnál a legjobb 11 eredmény számít. 11 futamot „Advanced” sérülési módban rendezünk. Ezeken a SHIFT-R (gyorsjavítás) használata korlátlan mértékben megengedett. 5 futamot „Realistic” sérülési módban rendezünk. Ezeken tilos a SHIFT-R használata. Az időmérő edzések 20, illetve a hosszú - 3 perc feletti - pályák esetében 30 percesek. (Kivéve amikor prekvalifikáció szükséges, amelynek a lebonyolításáról külön szakasz rendelkezik.) A szerver +5 perccel indul, de a boxot csak akkor szabad elhagyni, amikor a szerveróra 20, illetve 30 perchez ér. AUTÓVÁLASZTÁS Az évad során mindenki számára tetszőleges lesz az autóválasztás, azzal a kitétellel, hogy győztes autóba tilos visszaülni. Ez azt jelenti, hogy ha valaki futamot nyer egy Lotusban ülve, akkor az évad hátralévő részében azt az autót ő már nem választhatja. Ha úgy adódik, hogy minden autóval nyert már, akkor a BRM marad egyedüli opcióként. Autókategóriák 1. Lotus, Eagle 2. Ferrari 3. Brabham 4. Cooper, Honda 5. BRM PREKVALIFIKÁCIÓ Amennyiben egy futam előtt (21:00-kor) 19-nél több indulni szándékozó jelenik meg a VROC chatszobában, akkor a mezőnyt két részre osztjuk. Egyik fele a HGPLM szerveren, másik fele a „B” szerveren fut egy 10 perces előkvalifikációt. Ezek után az időket összesítjük, és a legjobb 15 pilóta indulhat a HGPLM szerveren, a többiek (azaz legalább 5-en) pedig a B-n folytatják. A folytatásban 15 perc kvalifikáció következik (hosszú pályákon 20 perc), ez dönti el a rajtsorrendet. A (két) futam ezek után a megszokott módon zajlik le. Amennyiben valaki késve érkezik, az előkvalifikációra minden további nélkül csatlakozhat, ha azonban azt is lekési (kb. 21.15-től), csak a B szerverre léphet be! Amennyiben pontosan 19-en indulunk, csak egy szerver lesz és a későknek nincsen hely. Lehetőség szerint érdemes előre bejelenteni a késést, vagy ha valami váratlan esemény történik (vihar, áramszünet), azt tanácsos egyéb úton jelezni. Megkérünk mindenkit, hogy a futam fórumtémájában mindig jelezze részvételi szándékát és 20:55-kor már legyen a VROC chatroomban, ezzel gyorsítva és megkönnyítve a folyamatot. Megjegyzés: Két szerver esetén az eredmények a következő sorrendben kerülnek összesítésre: - A szerver értékelt (90%-ot teljesített) versenyzői - B szerver értékelt versenyzői - A szerver nem értékelt (90%-ot nem teljesített) versenyzői - B szerver nem értékelt versenyzői VERSENYZŐI MAGATARTÁS Légy tekintettel arra, hogy az interneten vagy és bizonyos szituációkat az ellenfeleid másképp látnak mint te. Ne csinálj kiszámíthatatlan manővereket, gondolkodj mielőtt cselekszel! Használd az agyadat, a füledet és a tükreidet, valamint szükség szerint a Pribludát. Időmérő edzés Amikor edzésen felvezetőkörön vagy egy már elrontott körön vagy, ne akadályozd a mögötted érkezőt! Ne folytass hosszú beszélgetéseket, a boxból pedig próbálj a 589-es fórumtémában leírtak alapján elindulni, hogy elkerüljük a felesleges egymásrafutásokat! Rajt A hátsó sorokból ne akard lerajtolni az elejét! A rajtnál próbálj egyenes vonalban elindulni, vigyázz a körülötted lévőkre! Ne az első kanyarban akard megnyerni a versenyt! A SHIFT-R használata a rajtrácson A rajtrácsra való felállást követően, amennyiben a zöld zászló leintéséig felrobban a motorod, nem használhatod a SHIFT+R kombinációt, meg kell várnod, míg elrajtol a mezőny, és csak utána használhatod a SHIFT+R-t. A szabály megszegése esetén, amennyiben nem történt baleset, úgy egy figyelmeztetésben részesülsz. Amennyiben emiatt balesetet is okoztál, büntetésed automatikusan utolsó rajthely a következő versenyen. Megjegyzés: A rajt előtt a pilóták kb. 30 mp-t töltenek a rajtrácson. Ha felrobbantod a motorod, és van rá lehetőséged (időd), akkor azt a chaten jelezd a többiek felé. Előzések Ne légy türelmetlen! Ha a saját autód épségét veszélyezteted az a te bajod. Amennyiben másokat is veszélyeztetsz, akkor már büntetésre is számíthatsz. A felelősség 99%-a mindig az előzni kívánó versenyző kezében van. Ha úgy érzed, vagy olyan gyors mint a mögötted lévő, nyugodtan küzdj meg vele, természetesen szabályosan. Amit szigorúan tilos: idióta vonalvezetést használni, cikázni a másik előtt, blokkolni, „bezárni az ajtót”. A kanyar előtt el kell döntened, melyik ívet választod, a belsőt vagy a külsőt, és utána ott is kell, hogy maradj. Ha a másik ügyesebb és később fékez, sőt mi több, hamarabb éri el a kanyar bejáratát, akkor fogadd el, hogy vesztettél. A következő kanyarban neked lesz lehetőséged előzésre. A versenyek általában 20-30 kör közöttiek lesznek, tehát a türelem biztos, hogy meghozza majd a sikert. Lekörözések Ha leköröznek, igyekezz minél hamarabb lenyelni a békát, azaz elengedni a mögötted jövőt, hiszen ha egy kör hátrányban vagy, már nincs értelme versenyezni a lekörözővel, sőt ez büntetést von maga után! A kék zászló lengetésekor igyekezz ésszerűen csökkenteni versenytempódat (lehetőleg fékezés nélkül), megtartva kanyarodási/haladási vonalakat, így a hátulról érkező gyorsan eldöntheti, hogy honnan és mikor előzhet. A legtöbb probléma ilyen esetben az elöl haladó váratlan reakcióiból származik. Kék zászló Ha a pályabírók beintik neked a kék zászlót, törekedj rá, hogy minél hamarabb elengedd a leköröző versenyzőt. Ha a beintést követő harmadik kék zászlót elérve még mindig nem engedted el a mögötted lévőt, úgy egy figyelmeztetésben részesülsz. Ha pedig még a harmadik kék zászlót követően is magad mögött tartod az ellenfelet, vagy panasz érkezett és a versenybíróság hibásnak ítél, büntetésed utolsó rajthely lesz a következő versenyen. Ütközések Ha saját hibádból nekimész egy másik pilótának, vissza kell engedned magad elé, és csak úgy folytathatod a versenyt, még akkor is ha közben az egész mezőny elmegy mellettetek. Sárga zászló Sárga zászlónál körültekintően vezess, sőt, végy vissza a tempóból. Sárga zászló alatt tilos előzni! A sárga zászló nem a zászlót tartó embertől érvényes, hanem a megpillantásától. Sárga zászló figyelmen kívül hagyása Sárga zászlónál tilos az előzés, ha mégis megteszed, de egyértelműen visszaengeded magad elé a megelőzött versenytársadat, nem kapsz büntetést. Ha ezt nem teszed meg, úgy egy figyelmeztetésben részesülsz. Bizonyos esetek egyedi elbírálás alá fognak esni. DQ-tábla Ha „DQ”-táblát kapsz a versenyen: a GPL néhány kör után úgyis kidob, viszont addig akár balesetet is okozhatsz, miközben a pályán se kéne lenned. Tehát, ha ilyen táblát mutatnak neked, akkor a következő körben az első alkalmas helyen lépj ki a versenyből. Ha ennek nem teszel eleget, és akár 1 körrel is tovább körözöl a pályán, büntetésed automatikusan utolsó rajthely lesz a következő versenyen. Amennyiben esetleg balesetet okozol, feltartasz másokat, stb., akkor súlyosabb büntetésre számíthatsz. Rossz netkacsolat Ha nyilvánvalóan rossz a kapcsolatod a szerverhez, de nem dob ki a futamból, akkor majdnem biztosan laggolni fogsz, ami kiszámíthatatlanná teszi a körülötted lévők helyzetét és nekik is a tiédet. Ezért ebben az esetben a szokásosnál nagyobb követési távolság ajánlott és semmi esetre sem autózhatsz a másik közvetlen közelében. Chat Edzésen és versenyen bármiféle chat tilos! Az edzés és a verseny között szabad a chat. Felvezető kör Amennyiben egy verseny ún. repülő rajttal indul, akkor a következőek szerint kell eljárni. - Zöld zászlóra körültekintően indulunk. - A felvezető körben visszafogott gumimelegítés engedélyezett, a ritmust megtörő feleslegesen nagy fékezéseket és kigyorsításokat (szinte álló helyzetre lassulás majd gumifüstös rajt) kerülni kell. - A tempót az élen haladó határozza meg úgy, hogy azzal a pálya kanyarjai kényelmesen teljesíthetőek legyenek. Javasolt legfeljebb kb. 120-150 km/ h-s tempó, hogy a mezőny ne szakadhasson szét. - A célegyenest közvetlenül megelőző kanyarokban már versenytempóra lehet váltani, azonban a rajt/célvonalig tilos az előzés. Ha véletlenül mégis helycsere történik a felvezető kör során, az előrébb került versenyzőnek minél hamarabb vissza kell engednie azt, akit megelőzött, hogy visszaálljon a jó sorrend. Kivétel ez alól, ha valaki hibázik és leszakad, vagy gondja támad az autójával. Ilyenkor a lemaradt versenyző a mezőny végére sorolhat vissza, és utolsó helyről kezdheti el a futamot. BÜNTETÉSEK A büntetéseket a versenybíróság hozza az elmentett szerver replay alapján. A versenybíróság az első kört, és a honlap Kapcsolat menüpontján, a versenyt követő második nap (csütörtök) éjfélig beküldött eseteket vizsgálja. Lehetséges döntések 1. Versenybaleset. 2. Figyelmeztetés. (A második figyelmeztetés már a 3. pontot jelenti!) 3. A versenyző az autókategóriák táblázat alapján (lásd fentebb) a legjobb általa elérhető autóhoz képest kettővel rosszabb kategóriájú autót használhat a következő futamán. Amennyiben ez nem lehetséges (a 4. és az 5. kategória esetén), akkor a versenyző használhatja a saját kategóriájú autóját, de az utolsó rajthelyről kell indulnia. (Utolsó rajthelynél a versenyző az edzésen nem vehet részt, a boxba kimehet, de azt nem hagyhatja el.) 4. Lásd harmadik pont és tilos a SHIFT-R használata (Pro futamokon boxutcai rajt). 5. Egy vagy több futamra szóló eltiltás. 6. Kizárás a bajnokságból. Amennyiben szükségesnek érzi, a versenyigazgatóság e-mailben kérni fogja az érintett versenyzőket, hogy nyilatkozzanak szerintük mi történt az adott versenyhelyzetben, majd a verseny utáni hatodik nap éjfélig meghozza döntését. Az adott futam végeredménye ekkor válik hivatalossá. Aki a büntetését figyelmen kívül hagyja, azt a versenybíróság kizárja az adott versenyből, a következő futamra pedig az eredetihez képest eggyel erősebb büntetést jár. VERSENYBÍRÓSÁG Fejes Gábor, Krajsek Milán, Soós Gyula
http://hgplm.gtr-masters.hu/