Versenyszabályzat

(utolsó módosítás: 2011.09.14.)
 
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

Minden versenyzőnek a GPL 1.2-es verziót kell használnia. Csak olyan 
patch-ek (programjavítások) használata engedélyezett, amelyek nincsenek 
hatással az autók teljesítményére és a menettulajdonságaira. Mindenki 
számára kötelező a 60fps_v2 és a bw-patch.

Bajnoki futamon csak azok a versenyzők vehetnek részt, akik legkésőbb 
a verseny napján 20:45-ig igazoltan megfutották az érvényben lévő 
HGPLM-pályacsúcs 110%-át.

A futamokat csak jelszó beírásával lehet elérni. A versenyjelszó csak 
szervertagoknak, és csak a versenyigazgatóság engedélyével adható ki. 

A versenytáv az eredeti táv három tizede (Int-Long). Azok a pilóták 
értékelhetők, akik teljesítik a versenytáv 90%-át. A helyezésekért 
járó pontokat az alábbi táblázat mutatja.
 1. hely  	15 pont
 2. hely 	12 pont
 3. hely 	10 pont
 4. hely 	 9 pont
 5. hely 	 8 pont
 6. hely 	 7 pont
 7. hely 	 6 pont
 8. hely 	 5 pont
 9. hely 	 4 pont
10. hely 	 3 pont
11. hely 	 2 pont
12. hely 	 1 pont

A bajnokság 16 futamos, a végelszámolásnál a legjobb 11 eredmény számít. 

11 futamot „Advanced” sérülési módban rendezünk. Ezeken a SHIFT-R 
(gyorsjavítás) használata korlátlan mértékben megengedett. 5 futamot „Realistic” 
sérülési módban rendezünk. Ezeken tilos a SHIFT-R használata.

Az időmérő edzések 20, illetve a hosszú - 3 perc feletti - pályák 
esetében 30 percesek. (Kivéve amikor prekvalifikáció szükséges, amelynek a 
lebonyolításáról külön szakasz rendelkezik.) A szerver +5 perccel indul, 
de a boxot csak akkor szabad elhagyni, amikor a szerveróra 20, illetve 30
perchez ér.





AUTÓVÁLASZTÁS

Az évad során mindenki számára tetszőleges lesz az autóválasztás, azzal 
a kitétellel, hogy győztes autóba tilos visszaülni. Ez azt jelenti, hogy 
ha valaki futamot nyer egy Lotusban ülve, akkor az évad hátralévő részében 
azt az autót ő már nem választhatja. Ha úgy adódik, hogy minden autóval 
nyert már, akkor a BRM marad egyedüli opcióként.

Autókategóriák
1. Lotus, Eagle
2. Ferrari
3. Brabham
4. Cooper, Honda
5. BRM



PREKVALIFIKÁCIÓ

Amennyiben egy futam előtt (21:00-kor) 19-nél több indulni szándékozó 
jelenik meg a VROC chatszobában, akkor a mezőnyt két részre osztjuk. 
Egyik fele a HGPLM szerveren, másik fele a „B” szerveren fut egy 10 
perces előkvalifikációt. Ezek után az időket összesítjük, és a legjobb 15 
pilóta indulhat a HGPLM szerveren, a többiek (azaz legalább 5-en) pedig a 
B-n folytatják. A folytatásban 15 perc kvalifikáció következik (hosszú 
pályákon 20 perc), ez dönti el a rajtsorrendet. A (két) futam ezek után a 
megszokott módon zajlik le.

Amennyiben valaki késve érkezik, az előkvalifikációra minden további 
nélkül csatlakozhat, ha azonban azt is lekési (kb. 21.15-től), csak a B 
szerverre léphet be!

Amennyiben pontosan 19-en indulunk, csak egy szerver lesz és a későknek 
nincsen hely. Lehetőség szerint érdemes előre bejelenteni a késést, vagy 
ha valami váratlan esemény történik (vihar, áramszünet), azt tanácsos 
egyéb úton jelezni.

Megkérünk mindenkit, hogy a futam fórumtémájában mindig jelezze részvételi 
szándékát és 20:55-kor már legyen a VROC chatroomban, ezzel gyorsítva és 
megkönnyítve a folyamatot.

Megjegyzés: Két szerver esetén az eredmények a következő sorrendben 
kerülnek összesítésre:
- A szerver értékelt (90%-ot teljesített) versenyzői
- B szerver értékelt versenyzői
- A szerver nem értékelt (90%-ot nem teljesített) versenyzői
- B szerver nem értékelt versenyzői 



VERSENYZŐI MAGATARTÁS

Légy tekintettel arra, hogy az interneten vagy és bizonyos szituációkat 
az ellenfeleid másképp látnak mint te. Ne csinálj kiszámíthatatlan 
manővereket, gondolkodj mielőtt cselekszel! Használd az agyadat, a 
füledet és a tükreidet, valamint szükség szerint a Pribludát.

Időmérő edzés 
Amikor edzésen felvezetőkörön vagy egy már elrontott körön vagy, ne 
akadályozd a mögötted érkezőt! Ne folytass hosszú beszélgetéseket, a 
boxból pedig próbálj a 589-es fórumtémában leírtak alapján elindulni, 
hogy elkerüljük a felesleges egymásrafutásokat!

Rajt 
A hátsó sorokból ne akard lerajtolni az elejét! A rajtnál próbálj egyenes 
vonalban elindulni, vigyázz a körülötted lévőkre! Ne az első kanyarban 
akard megnyerni a versenyt!

A SHIFT-R használata a rajtrácson 
A rajtrácsra való felállást követően, amennyiben a zöld zászló leintéséig 
felrobban a motorod, nem használhatod a SHIFT+R kombinációt, meg kell 
várnod, míg elrajtol a mezőny, és csak utána használhatod a SHIFT+R-t. A 
szabály megszegése esetén, amennyiben nem történt baleset, úgy egy 
figyelmeztetésben részesülsz. Amennyiben emiatt balesetet is okoztál, 
büntetésed automatikusan utolsó rajthely a következő versenyen.
Megjegyzés: A rajt előtt a pilóták kb. 30 mp-t töltenek a rajtrácson. Ha 
felrobbantod a motorod, és van rá lehetőséged (időd), akkor azt a chaten 
jelezd a többiek felé.

Előzések 
Ne légy türelmetlen! Ha a saját autód épségét veszélyezteted az a te 
bajod. Amennyiben másokat is veszélyeztetsz, akkor már büntetésre is 
számíthatsz. A felelősség 99%-a mindig az előzni kívánó versenyző kezében 
van. Ha úgy érzed, vagy olyan gyors mint a mögötted lévő, nyugodtan küzdj 
meg vele, természetesen szabályosan. Amit szigorúan tilos: idióta 
vonalvezetést használni, cikázni a másik előtt, blokkolni, „bezárni az 
ajtót”. A kanyar előtt el kell döntened, melyik ívet választod, a belsőt 
vagy a külsőt, és utána ott is kell, hogy maradj. Ha a másik ügyesebb és 
később fékez, sőt mi több, hamarabb éri el a kanyar bejáratát, akkor 
fogadd el, hogy vesztettél. A következő kanyarban neked lesz lehetőséged 
előzésre. A versenyek általában 20-30 kör közöttiek lesznek, tehát a 
türelem biztos, hogy meghozza majd a sikert.

Lekörözések 
Ha leköröznek, igyekezz minél hamarabb lenyelni a békát, azaz elengedni a 
mögötted jövőt, hiszen ha egy kör hátrányban vagy, már nincs értelme 
versenyezni a lekörözővel, sőt ez büntetést von maga után! A kék zászló 
lengetésekor igyekezz ésszerűen csökkenteni versenytempódat (lehetőleg 
fékezés nélkül), megtartva kanyarodási/haladási vonalakat, így a hátulról 
érkező gyorsan eldöntheti, hogy honnan és mikor előzhet. A legtöbb 
probléma ilyen esetben az elöl haladó váratlan reakcióiból származik.

Kék zászló 
Ha a pályabírók beintik neked a kék zászlót, törekedj rá, hogy minél 
hamarabb elengedd a leköröző versenyzőt. Ha a beintést követő harmadik 
kék zászlót elérve még mindig nem engedted el a mögötted lévőt, úgy egy 
figyelmeztetésben részesülsz. Ha pedig még a harmadik kék zászlót 
követően is magad mögött tartod az ellenfelet, vagy panasz érkezett és a 
versenybíróság hibásnak ítél, büntetésed utolsó rajthely lesz a következő 
versenyen. 

Ütközések 
Ha saját hibádból nekimész egy másik pilótának, vissza kell engedned 
magad elé, és csak úgy folytathatod a versenyt, még akkor is ha közben az 
egész mezőny elmegy mellettetek.

Sárga zászló 
Sárga zászlónál körültekintően vezess, sőt, végy vissza a tempóból. Sárga 
zászló alatt tilos előzni! A sárga zászló nem a zászlót tartó embertől 
érvényes, hanem a megpillantásától.

Sárga zászló figyelmen kívül hagyása 
Sárga zászlónál tilos az előzés, ha mégis megteszed, de egyértelműen 
visszaengeded magad elé a megelőzött versenytársadat, nem kapsz 
büntetést. Ha ezt nem teszed meg, úgy egy figyelmeztetésben részesülsz. 
Bizonyos esetek egyedi elbírálás alá fognak esni.

DQ-tábla 
Ha „DQ”-táblát kapsz a versenyen: a GPL néhány kör után úgyis kidob, 
viszont addig akár balesetet is okozhatsz, miközben a pályán se kéne 
lenned. Tehát, ha ilyen táblát mutatnak neked, akkor a következő körben 
az első alkalmas helyen lépj ki a versenyből. Ha ennek nem teszel eleget, 
és akár 1 körrel is tovább körözöl a pályán, büntetésed automatikusan 
utolsó rajthely lesz a következő versenyen. Amennyiben esetleg balesetet 
okozol, feltartasz másokat, stb., akkor súlyosabb büntetésre számíthatsz.

Rossz netkacsolat 
Ha nyilvánvalóan rossz a kapcsolatod a szerverhez, de nem dob ki a 
futamból, akkor majdnem biztosan laggolni fogsz, ami kiszámíthatatlanná 
teszi a körülötted lévők helyzetét és nekik is a tiédet. Ezért ebben az 
esetben a szokásosnál nagyobb követési távolság ajánlott és semmi esetre 
sem autózhatsz a másik közvetlen közelében.

Chat 
Edzésen és versenyen bármiféle chat tilos! Az edzés és a verseny között 
szabad a chat.

Felvezető kör
Amennyiben egy verseny ún. repülő rajttal indul, akkor a következőek 
szerint kell eljárni.
- Zöld zászlóra körültekintően indulunk.
- A felvezető körben visszafogott gumimelegítés engedélyezett, a ritmust 
megtörő feleslegesen nagy fékezéseket és kigyorsításokat (szinte álló 
helyzetre lassulás majd gumifüstös rajt) kerülni kell.
- A tempót az élen haladó határozza meg úgy, hogy azzal a pálya kanyarjai 
kényelmesen teljesíthetőek legyenek. Javasolt legfeljebb kb. 120-150 km/
h-s tempó, hogy a mezőny ne szakadhasson szét.
- A célegyenest közvetlenül megelőző kanyarokban már versenytempóra lehet 
váltani, azonban a rajt/célvonalig tilos az előzés. Ha véletlenül mégis 
helycsere történik a felvezető kör során, az előrébb került versenyzőnek 
minél hamarabb vissza kell engednie azt, akit megelőzött, hogy 
visszaálljon a jó sorrend. Kivétel ez alól, ha valaki hibázik és 
leszakad, vagy gondja támad az autójával. Ilyenkor a lemaradt versenyző a 
mezőny végére sorolhat vissza, és utolsó helyről kezdheti el a futamot.



BÜNTETÉSEK

A büntetéseket a versenybíróság hozza az elmentett szerver replay alapján. 
A versenybíróság az első kört, és a honlap Kapcsolat menüpontján, a versenyt
követő második nap (csütörtök) éjfélig beküldött eseteket vizsgálja.

Lehetséges döntések 
1. Versenybaleset. 
2. Figyelmeztetés. (A második figyelmeztetés már a 3. pontot jelenti!) 
3. A versenyző az autókategóriák táblázat alapján (lásd fentebb) a legjobb 
általa elérhető autóhoz képest kettővel rosszabb kategóriájú autót használhat 
a következő futamán. Amennyiben ez nem lehetséges (a 4. és az 5. kategória esetén), 
akkor a versenyző használhatja a saját kategóriájú autóját, de az utolsó 
rajthelyről kell indulnia. (Utolsó rajthelynél a versenyző az edzésen nem vehet 
részt, a boxba kimehet, de azt nem hagyhatja el.)
4. Lásd harmadik pont és tilos a SHIFT-R használata (Pro futamokon boxutcai rajt). 
5. Egy vagy több futamra szóló eltiltás. 
6. Kizárás a bajnokságból.

Amennyiben szükségesnek érzi, a versenyigazgatóság e-mailben kérni fogja 
az érintett versenyzőket, hogy nyilatkozzanak szerintük mi történt az 
adott versenyhelyzetben, majd a verseny utáni hatodik nap éjfélig meghozza 
döntését. Az adott futam végeredménye ekkor válik hivatalossá.

Aki a büntetését figyelmen kívül hagyja, azt a versenybíróság kizárja az adott 
versenyből, a következő futamra pedig az eredetihez képest eggyel erősebb 
büntetést jár.



VERSENYBÍRÓSÁG

Fejes Gábor, Krajsek Milán, Soós Gyula



http://hgplm.gtr-masters.hu/